Strona główna

10 dobrych rad, by uniknąć niestrawności

Polacy lubią biesiadować przy suto zastawionym stole. Każda okazja jest dobra, by zjeść obfity posiłek w towarzystwie rodziny i znajomych. Często jednak po takich posiłkach może pojawić się niestrawność. Warto wiedzieć, co robić, by jej uniknąć.

  1. Jedz często w małych ilościach
    Wspólne biesiadowanie zwykle trwa długo, więc nie najadaj się przy pierwszym podanym daniu. Zastosuj technikę małych porcji – zamiast dużej porcji sałatki nałóż sobie tylko łyżkę potrawy, ukrój kawałeczek mięsa. Dzięki temu skosztujesz różnych potraw, a jednocześnie nie obciążysz nadmiernie swojego żołądka.

  2. Nie najadaj się do syta
    Nasz mózg potrzebuje około 30-40 minut, aby otrzymać sygnał, że żołądek jest pełny.
    Jedz powoli, małymi kęsami i dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Dzięki temu nie tylko ułatwisz układowi pokarmowemu zadanie, lecz także unikniesz przejedzenia.

  3. Unikaj picia w trakcie jedzenia
    Wiele osób nie wyobraża sobie posiłku przez popijania go. Tymczasem w ten sposób rozrzedzamy soki trawienne, co utrudnia trawienie. Lepszym pomysłem jest wypicie szklanki niegazowanej wody mineralnej na pół godziny przed posiłkiem. Pozwoli to na ograniczenie ilości spożytych potraw.

  4. Zamiast gazowanych napojów wybieraj ziołowe herbatki
    Wiele osób sięga w czasie posiłków po napoje gazowane, które zwiększają dolegliwości związane z układem trawiennym. Mają one bowiem działanie wzdymające. Zamiast nich lepiej wybrać miętową lub rumiankową herbatę, która złagodzi objawy niestrawności.

  5. Nie siedź cały czas przy stole
    Nie bez przyczyny mówi się, że ruch to zdrowie. Pomiędzy kolejnymi porcjami wybierz się na spacer, potańcz czy pograj z dzieciakami w Twistera. Unikaj jednak skłonów, przysiadów i innych ruchów, które spowodują nacisk na okolice brzucha.

  6. Ubierz się odpowiednio
    Każdy z nas na różnych uroczystościach chce wyglądać jak najlepiej. Pamiętaj jednak, że zbyt obcisłe ubrania, które uciskają brzuch, także mogą spowodować dolegliwości trawienne.

  7. Odpuść jedzenie przed snem
    Jeżeli impreza powoli zbliża się ku końcowi, to nie najadaj się za bardzo przed snem. Pozycja leżąca może spowodować zgagę, dlatego warto ograniczyć jedzenie, by żołądek nie był przepełniony.

  8. W przypadku objawów niestrawności sięgnij po tabletkę
    Kiedy pojawią się dolegliwości trawienne, warto sięgnąć po środki zobojętniające kwas solny, dostępne w aptekach bez recepty. Są one bezpieczne i działają szybko.

  9. Nie poruszaj przy stole drażliwych tematów
    Stres ma wpływ także na żołądek, dlatego przy stole lepiej nie dyskutować o polityce, religii lub innych niewygodnych tematach.

  10. Wybierz się do lekarza, jeżeli dolegliwości pojawiają się często
    Jeśli niestrawność i zgaga pojawia się nie tylko przy przejedzeniu, lecz nawet przy spożywaniu małych ilości pokarmów, to warto skonsultować się z lekarzem, gdyż może świadczyć to o refluksie.

Dowiedz się, jak i gdzie jeść smacznie i zdrowo

Przejdź do Hello Zdrowie